Thursday, August 27, 2009

TOM YAM UDANG

apa lagi... hiruplah.. opss sori ..!!! puasa lah... lupa la plak...

sendiri bikin tom yam paste...terjamin halal dan suci...resepi kat bawah...
bleh simpan lama, kalau tempat beku 3 thn pun ok... ( yg suka sumbat makanan antik penuh peti ais)

sonang jo nak wat tom yam nih... tp kalau gi makan kat kedai siam tu orda tuk 2 orang makan dia ketuk sampai 10hinggit ...dah tu dlm mangkok tu penuh sampah sarap je...udang aderla sekor 2...itu pun hirup bagai nak rak, mau tak sedap kat 1 senduk pak aji dia taruh... makan la selalu... botak kang...

jom kita buat sendiri..

bahan2 nya

1 1/2 litre air (kalau guna air rebusan ayam lg sedap)
2 inci lengkuas (diketuk)
2 batang serai (diketuk)
1 labu bawang besar
3 ulas bawang putih
3-4 helai daun limau purut
300 gram udang (leh campur ayam, ketam sotong)
perahan limau nipis secukup rasa
cili api diketuk2
pes tom yam (abaikan kalau nak tomyam putih)
daun ketumbar, (pernah tak daun kesum sedap gak)
buah tomato
kalau suka sayur campak je karot, cendawan, bunga kobis
sos nampla (kicap ikan)
bahan perasa (garam, gula, aji ke kalau suka)

peraturan

kalau guna ayam rebus ayam dulu dan campak2 semua nyer...mengikut mudah empoknyer lauk dan sayur2 tersebut...yg last tentulah buah tomato , daun ketumbar dan perahan jus limau

untuk perhatian: tom yam ini makan ngan mi hun jadilah dia mihun tom yam , makan ngan kue tew jadilah dia kue tew tom yam....sendiri2 la pandai ubah suai... he heh..

TOM YAM PASTE

1 cawan minyak masak
150 gm udang kering dikisar
100 gm cili kering dikisar
100 gm bawang besar dikisar
100 gm bawang putih dikisar
100 ml air asam jawa-yg pekat
2 biji limau nipis/kasturi ambil jusnya
30 gm belacan
4 batang serai dikisar
garam dan gula secukup rasa

peraturan

panaskan minyak tumis bahan kisar hingga garing, masukkkan air asam jawa dan jus limau, garam dan gula, masak hingga betul2 kering, untuk tahan lama simpan dalam botol bertutup dalam peti ais

1 comment:

pinkcouture said...

menarik la recipe tomyam paste ni.i selalu guna yg kiub jer.nak beli yg dr thailand tu my mom x bagi sbb takut x halal.anyway thanks 4 sharing ;)