Monday, April 20, 2009

OMEGA3

MAMA INGIN BERKONGSI INFO TENTANG KHASIAT OMEGA3
Jika ingin pintar, banyak-banyaklah makan ikan. Demikian nasihat yang kerap terdengar dengan mengambil contoh oghang Jepun yang terkenal dengan ide-ide briliannya dalam pengembangan teknologi dan diakui dunia. Tetapi, mengapa harus ikan?

Ternyata itu semua berkat kandungan asam lemak omega-3 yang tinggi di dalam tubuh ikan. Kandungan tersebut berperanan besar dalam proses tumbuh kembang otak janin, sehingga tak heran jika ibu hamil dianjurkan untuk mengambil sumber makanan omega-3 sejak awal kandungan omega-3 ini pun masih terus diperlukan selama pengembangan otak pada usia lima tahun pertama.

Tak jauh berbeda untuk yg dewasa, omega-3 berperanan menjaga otak, susunan saraf pusat dan saraf tulang belakang, yang sebagian besar terdiri dari asam lemak tak tepu (fatty acid) ini. Menurunnya fungsi otak atau hilangnya daya ingat di usia pertengahan merupakan salah satu akibat kurangnya kandungan tersebut dalam tubuh.

Hasil kajian menunjukkan omega3 dapat meringankan mood yg sering bertukar (moody) dan mengurangkan kesedihan.

Bukan hanya itu, mengambil makanan yang mengandung omega-3 tinggi seperti halnya ikan pun bermanfaat untuk membantu meningkatkan sistem kekebalan tubuh serta mengurangi penyumbatan pembuluh darah yang kerap menjadi penyebab serangan jantung.

Sumber: IMC

**IKAN KELI ATAU IKAN LELE ATAU CATFISH IALAH IKAN YANG TERKAYA DENGAN PROTIN DAN OMEGA3**

No comments: