Monday, April 13, 2009

KACANG BENDI



Bendi yang juga dipanggil kacang lendiaq, kacang meo, ialah sejenis sayuran yang biasa kita dapati di pasar. omputih panggilnyer ladies fingers, sbb ape ye? mungkin bentuknyer cam jari-jari runcing pompuan kot... Sayur bendi selain enak untuk dimakan secara goreng, juga amat sedap dicampur ke dalam kari ikan. Lebih-lebih lagi kari ikan “tongkol”.

Namun begitu tidak ramai yang tahu akan khasiatnya. Lebih ramai yang hanya tahu makan sahaja.

Sebenarnya biji bendi boleh dijadikan sebagai alternatif kepada kopi. Bagus bagi mereka yang ingin mengelakkan kafein dalam kopi. Daunnya juga boleh dimakan sebagai sayur.

Bendi sebenarnya amat baik untuk fungsi otak. Ia dapat menambahkan daya ingatan serta daya kecergasan otak. Lepas ni, sesiapa yang tidak mahu cepat nyanyuk tu, bolehlah beli sayur bendi banyak-banyak ya.. Bukan untuk orang-orang tua sahaja, malah orang muda pun sekarang dah cepat sangat lupa. Maklumlah, zaman sekarang ni banyak unsur-unsur kimia berbahaya yang terdapat dalam makanan terutama makanan segera.

Di sesetengah tempat, bendi dipanggil kacang lendir. Manakala di Kelantan pula digelar “kacang mior”. Tahukah anda apakah khasiat lendir dari bendi? Orang perempuan mesti suka bab ini, iaitu; lendirnya boleh dijadikan sebagai ubat untuk menyejukkan dan melembutkan kulit.

Nilai perubatan yang ada pada bendi. Ambil biji, akar dan bunga lalu direbuskan. Air rebusan itu apabila diminum boleh menjadi ubat:

Melawaskan pembuangan air kecil
Boleh meredakan bengkak dan radang
Meringankan masalah susah bersalin (dijadikan selusuh)
Mengubati penyakit gonorea
Mengubati sifilis
Apabila dicampur dengan gula, boleh dijadikan sebagai sirap ubat batuk dan ubat sakit kerongkong.
Untuk mengubati bisul dan kudis, boleh gunakan air rebusan itu untuk menyapu pada tempat yang berkenaan.

sumber: pasirmas.co (tq)



KARI IKAN TENGGIRI DENGAN KACANG BENDI

Hari ni mama masak kari ikan tenggiri ngan kacang bendi, mama x guna santan tp blend buah tomato ganti santan.. x perasan pun kari tu x der santan...

Bahan-bahannya agak2 je lah ye...
4-keping potongan ikan tenggiri
kacang bendi agak2 banyaknya (mama cuci tp. x potong pangkal & ujung x suka lendir)
4 biji buah tomato
sebiji bawang besar dihiris
daun kari
7 ulas bawang merah
3 ulas bawang putih
sejemput halba campur
1 peket rempah kari ikan
minyak untuk menumis

cara-caranya

Kisar bawang putih dan bawang merah, ambil sebahagiannya dimasukkan kedalam rempah ikan dan jadikan pes. Tumis baki bawang kisar bersama halba campur dan daun kari hingga garing dan wangi pastu masukkan pes rempah tadi ...biarkan rempah masak dan wangi. Kisar buah tomato dengan air agak2 la untuk dijadikan kuahnya. Masukan ikan, tomato kisar masak sekejab baru masukkan bendi, pastu masukkan bawang besar hiris dan kalau suka leh letak cili hijau yg dibelah. masukan garam kalau nak lebih masam leh masukan sedikit air asam jawa, jangan sampai kacang bendi layu sangat...nanti x sedap lak nak makan...boleh la nak makan ngan nasik ke, roti canai ke atau roti putih pun boleh.

No comments: