Saturday, July 17, 2010

KUIH TIRAM



ada yang memanggil kuih ni kuih lidah buaya, ish lidah buaya macam ni ke?,
nak kata macam tiram pun tak jugak...pernah dengar orang panggil kuih layang2 sukahatilah yg pasti sedap dibuat kudapan tak kira bila dan di mana jua ...resepi dapat kat umah Cek Mat Gebu ..Cek Mat kata dia dpt dr Fidah terimakasih & setinggi2 penghargaan utk penyumbang2 yg terlibat


500 g tepung gandum
1 biji telur gred A, dikacau sedikit
2 camca besar marjerin/mentega
1/2 camca teh garam
160 ml air (kurang lebih)
Gula secukupnya untuk menyira @ gula kaster untuk menyalut
minyak untuk menggoreng

untuk pes
6 camca besar tepung jagung / tepung ubi
6 camca besar minyak masak ~ disatukan dan kacau hingga menjadi pes

cara membuatnya

bancuh tepung jagung dengan minyak masak dan kacau hingga menjadi pes yang licin dan tidak berketul2. Ketepikan.

gaul tepung, garam, telur dan mentega hingga rata. tuang air sedikit demi sedikit sambul terus menggaul hingga menjadi doh yang lembut dan tidak melekat di mangkuk adunan. bulatkan dan bagi kepada 3 bahagian ambil satu bahagian, canai tarik2 nipis macam roti canai dan sapu dengan pes tepung tadi rata (lebih kurang 1 1/2 camca besar).

kemudian gulung kemas2 macam nak buat swiss roll, potong2 lebih kurang 1.5 cm ambil satu bahagian canai nipis memanjang

goreng dalam minyak sederhana panas, hingga kuning keemasan, angkat dan
toskan minyaknya atas paper towel sira atau salut dengan gula kastor.

* mama atiq pernah tengok cikgu kemas ajar ~ pes tepung tu di goreng sekejab dan tepung yg diguna tepung ubi

1 comment:

sha my heart said...

sedap tu buat kudapan =)